1. Algemeen

Wat is het verschil tussen een klassieke en een Golden kredietkaart?

De klassieke Argenta-kredietkaart:

  • is volledig gratis
  • biedt een standaard uitgavenlimiet van 1.250 euro
  • biedt enkel betalingsfaciliteiten en cashopnamemogelijkheden, geen verzekeringen

De Argenta Golden kredietkaart:

  • heeft een jaarlijkse kaartkost van 40,00 euro
  • biedt een standaard uitgavenlimiet van 5.000 euro
  • biedt betalingsfaciliteiten en cashopnamemogelijkheden
  • biedt een uitgebreid pakket aan verzekeringen

Hoe vraag ik een Golden kredietkaart aan?

Ga langs het Argenta-kantoor in uw buurt om uw aanvraag in orde te maken. Uw aanvraag wordt zeer snel behandeld: u hebt uw Golden kredietkaart binnen de 10 dagen in handen.

Hoeveel kost een Golden kredietkaart?

De Golden kredietkaart kost 40,00 euro per jaar. Alle voordelen zijn in deze prijs inbegrepen.

Kan ik online aankopen doen met een Golden kredietkaart?

Als de webwinkel betalingen met MasterCard Gold toestaat, kunt u perfect met de Golden kredietkaart betalen. Om uw aankoop te betalen, volstaat het om uw kaartnummer, de vervaldatum en de CVC-code in te geven.

Als de website ‘MasterCard SecureCode’ vermeldt, bent u zeker dat uw betaling veilig verloopt. U bevestigt uw betaling dan met uw Argenta-Digipass.

Kan ik met de Golden kredietkaart deelnemen aan het Spaar&Pluk-programma?

Ja, dat kan. U kunt zich hiervoor inschrijven via www.spaarenpluk.be:

  1. U spaart, want telkens u in het binnen- of buitenland minimaal 25 euro betaalt of afhaalt met uw Golden kredietkaart krijgt u 1 spaarpunt.
  2. En u plukt, want telkens u 5 spaarpunten bijeengespaard hebt, ontvangt u automatisch een aankoopcheque van 5 euro die geldig is bij de partners van de actie.

2. Verzekeringen

Kan ik de dekking van de verzekeringen die verbonden zijn aan mijn kredietkaart laten uitbreiden, eventueel mits bijbetaling van een extra premie?

Nee, dat is niet mogelijk. Het gaat om een vastgelegd programma dat niet op individuele basis kan worden uitgebreid.

2.1. Reisverzekering

Welke kosten zijn gedekt door de verzekering ‘Reisannulatie en –onderbreking’?

De verzekeraar betaalt de volgende kosten terug:

  1. Bij annulatie van de reis:
    De niet-terugvorderbare kosten van de verzekerde, die contractueel bepaald zijn in de reisvoorwaarden bij annulering of wijziging van de reis.
  2. Bij onderbreking van de reis:
    Het deel van de ongebruikte prestaties, pro rata temporis berekend.

De verzekeraar betaalt de niet-terugvorderbare kosten terug voor reistickets, verblijf of activiteiten (huurauto, schouwspel).

Luchthaventaksen worden nooit terugbetaald door de verzekeraar. De kaarthouder moet de terugbetaling rechtstreeks terugvorderen bij het reisbureau of de luchtvaartmaatschappij.

Welke personen zijn gedekt door de verzekering ‘Reisannulatie en –onderbreking’?

De volgende personen zijn gedekt door de verzekering:

  • de houder van de Golden kredietkaart
  • de echtgenoot/echtgenote of samenwonende partner van de kaarthouder
  • de kinderen (tot 25 jaar) van de kaarthouder

Op reis val ik van de trap en breek ik mijn hand. Ik besluit mijn vakantie vroeger stop te zetten en boek een vlucht terug naar huis. Heb ik voor de verloren vakantiedagen recht op een vergoeding met de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’?

Nee. Een oppervlakkige ziekte die ter plaatse kan worden behandeld, wordt niet gedekt.

Ik heb een bijkomende reisannulatieverzekering genomen bij mijn reisbureau voor 25 euro. Ik zou mijn reis willen annuleren. Vergoedt de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’ de 25 euro van die extra verzekering?

Nee, de premie voor een bijkomende reisannulatieverzekering is niet gedekt door de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’.

Ik heb een reis geboekt samen met mijn zus en heb de reis voor ons beiden volledig betaald met mijn Golden kredietkaart. Door een ongeval kan mijn zus niet reizen en moeten we onze reis annuleren. Welke kosten kan ik terugvorderen via de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’?

De kaarthouder is volledig verzekerd en kan de terugbetaling vorderen van zijn/haar deel van de reiskosten. De zus is niet verzekerd en de reiskosten van de zus kunnen dus niet worden terugbetaald.

Mijn vrouw en ik hebben een tweede huwelijksreis geboekt naar Bali. Ons kleinkind is gisteren opgenomen in het ziekenhuis door een ernstige ziekte. Wij overwegen om onze vakantie te annuleren. Kunnen we beroep doen op de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’?

Als de reiskosten volledig betaald werden met de Golden kredietkaart, bent u gedekt voor de annulatie van uw reis.

Mijn vriend, die niet op hetzelfde adres woont, heeft onze vakantie volledig betaald met zijn Golden kredietkaart. We moeten helaas onze reis annuleren omdat hij plots ziek is geworden en niet kan reizen. Kan ik mijn reiskosten terugbetaald krijgen via de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’ van de Golden kredietkaart van mijn vriend?

Uw vriend is als kaarthouder volledig verzekerd en kan de terugbetaling vorderen van zijn deel van de reiskosten. U bent niet verzekerd en uw reiskosten kunnen dus niet worden terugbetaald. De verzekering geldt enkel voor echtgenoten en samenwonenden.

Mijn echtgenoot en ik hebben een vakantie geboekt en volledig betaald met de Golden kredietkaart van mijn echtgenoot. Door een auto-ongeluk kan hij niet reizen en moeten we onze vakantie annuleren. Wat zal de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’ terugbetalen?

Zowel uw echtgenoot, als kaarthouder, en uzelf, als samenwonende partner, zijn verzekerd en u kunt beiden een volledige terugbetaling van de reiskosten krijgen.

Morgen vertrek ik op reis. Gisterenavond werd mijn paspoort gestolen en zonder paspoort mag ik niet reizen. Kan ik de reis annuleren en een schadedossier indienen in het kader van de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’?

Aangezien de diefstal van uw documenten plaatsgevonden heeft binnen de 72 uur voor uw geplande vertrekdatum, kunt u terugbetaling vorderen van uw reiskosten via de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’.

We boekten een reis toen mijn vrouw 3 maanden zwanger was. Door complicaties met de zwangerschap op 6 maanden moeten we onze reis annuleren. Zijn we gedekt door de verzekering ‘Reisannulatie en –onderbreking’?

Ja, de dekking geldt voor annulering omwille van zwangerschapscomplicaties. Op voorwaarde dat de reis volledig betaald werd met de Golden kredietkaart. U kunt dus de terugbetaling vorderen van de reiskosten van jullie allebei.

Ik ben 8 maanden zwanger en in goede conditie. We wilden gisteren op reis vertrekken naar Londen, maar de luchtvaartmaatschappij heeft mij de toegang tot het vliegtuig geweigerd. Kan ik voor de annulatie van deze reis een beroep doen op de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’?

Nee, de dekking is niet geldig als de luchtvaartmaatschappij weigert u in te schepen.

Ik heb een weekendtrip Amsterdam met 2 overnachtingen geboekt met mijn Golden kredietkaart. Wegens ziekte moet ik mijn trip annuleren. Ben ik gedekt door de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’?

De verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’ dekt reizen waarvoor ten minste twee nachten vooraf werden geboekt. U kunt voor de annulatie van deze trip dus terugvallen op deze verzekering.

2.2. Verzekeringen gekoppeld aan aankopen

Hoelang loopt de verzekering ‘Aankoopgarantie’?

De dekking is verworven als de gekwalificeerde diefstal of de accidentele schade plaatsheeft binnen de 90 dagen na de aankoop- of leveringsdatum van het verzekerde goed.

Is de verzekering ‘Aankoopgarantie’ geldig als ik de aankoopprijs voor de helft met mijn Golden kredietkaart heb betaald?

De dekking is alleen geldig als de volledige aankoopprijs met uw Golden kredietkaart werd betaald. Als slechts een deel van de aankoopprijs met de Golden kredietkaart werd betaald, geldt de dekking niet.

Ik kocht 42 dagen geleden een mobiele telefoon voor mijn zoon die ik volledig heb betaald met mijn Golden kredietkaart. De mobiele telefoon werd gisteren gestolen. Valt deze diefstal onder de dekking van de verzekering ‘Aankoopgarantie’?

Nee, mobiele telefoons zijn uitgesloten van de verzekering ‘Aankoopgarantie’.

Welke soorten defecten zijn gedekt door de verzekering ‘Uitbreiding waarborg constructeur’?

De verzekering ‘Uitbreiding waarborg constructeur’ verlengt de originele fabrieksgarantie met 12 maanden. Dit betekent dat de verzekering alle gebreken en defecten dekt die ook door de originele fabrieksgarantie van 24 maanden worden gedekt.

Externe schade of schade ten gevolge van een externe oorzaak zijn niet gedekt.

Zijn alle elektrische toestellen gedekt door de verzekering ‘Uitbreiding waarborg constructeur’?

De verzekering ‘Uitbreiding waarborg constructeur’ dekt de volgende types van goederen:

  1. Witgoed: artikelen voor huishoudelijk gebruik zoals wasmachines, droogkasten, vaatwassers, fornuizen, ovens, koelkasten, stofzuigers, strijkijzers, broodroosters, elektrische tandenborstels
  2. Bruingoed: audio- en videotoestellen zoals televisies, lcd-schermen, plasmaschermen, dvd-spelers/-recorders, home cinema’s, hifi-systemen, mp3-spelers, fototoestellen, videocamera’s, gps-systemen

Ik heb via een Belgische website een zitbank besteld van een bepaald merk. Ik heb het artikel volledig betaald met mijn Golden kredietkaart. Bij levering blijkt dat men mij een gelijkaardige bank van een ander merk heeft afgeleverd. De leverancier wil de bank niet vervangen omdat het bestelde merk ondertussen niet meer voorradig is. Kan ik in dit geval beroep doen op de verzekering ‘Levering van internetaankopen’?

Ja. De verzekering biedt dekking wanneer het verzekerde goed niet geleverd wordt of wanneer de levering niet conform is. Levering niet conform betekent dat het in ontvangst genomen goed niet overeenkomt met het fabrieks- of distributiekenmerk vermeld op het bestelformulier en/of dat het verzekerde goed bij levering beschadigd, gebroken of onvolledig is.

De voorwaarden voor de dekking zijn dus voldaan.

2.3. Verzekering diefstal bij geldafhaling

Ik ben houder van een Golden kredietkaart. Gisteren haalde ik geld af met mijn Argenta-betaalkaart aan de geldautomaat van mijn Argenta-kantoor. Op de terugweg werd ik omver gereden door een man op een bromfiets die mijn handtas afpakte. Kan ik een beroep doen op de verzekering ‘Diefstal bij geldafhaling’?

U bent verzekerd, want het gaat om een diefstal van afgehaalde contanten als gevolg van een agressieve daad die heeft plaatsgevonden binnen de vier uur na de geldafhaling met uw Argenta-debetkaart of Argenta-kredietkaart. U kunt de terugbetaling vorderen van het gestolen geld dat u afhaalde aan de geldautomaat.

2.4. Verzekering Ticketannulatie

Zes maanden geleden kocht ik met mijn Golden kredietkaart vier tickets voor een popconcert dat overmorgen doorgaat in het sportpaleis. Mijn schoonvader is plots overleden en wordt op diezelfde dag begraven. Kan ik een beroep doen op de verzekering ‘Ticketannulatie’ voor de terugbetaling van de concerttickets?

De verzekeraar betaalt de waarde van het ticket van de verzekerde terug ingevolge overlijden van een naaste verwante. U kunt dus de terugbetaling vorderen van uw eigen ticket. De ticketprijs van de overige drie tickets kunt u alleen terugvorderen als ze zijn aangekocht voor personen die de hoedanigheid hebben van verzekerde, nl.:

    • titularis van de geldige Golden kredietkaart
    • de familieleden van de kaarthouder die onder hetzelfde dak wonen

De terugbetaling is beperkt tot een maximumbedrag van 1.000 euro per schadegeval en per periode van 12 maanden.

3. Schadeaangifte

Ik heb een schadegeval en ik vraag me af of ik een beroep kan doen op één van de verzekeringen gekoppeld aan mijn kredietkaart. Kunt u telefonisch bevestigen of het schadegeval gedekt is?

Een dekking kan niet worden bevestigd op basis van telefonisch verstrekte informatie. Enkel schriftelijke schadeaangiften kunnen behandeld worden.

U kunt de algemene voorwaarden van de verzekeringen raadplegen op www.argenta.be. Denkt u dat het schadegeval gedekt is? Vul dan een schadeaangifteformulier in en stuur het samen met het gevraagde bewijsmateriaal naar de verzekeraar. Dat kan via mail, fax of per post. Het adres van de verzekeraar vindt u op het aangifteformulier.

Het schadeaangifteformulier kunt u downloaden op www.argenta.be.

Ik ben ziek en heb een geneeskundig getuigschrift dat ik niet op reis mag vertrekken. Wat moet ik doen voor de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’?

  1. Annuleer de reis bij uw reisbureau en/of luchtvaartmaatschappij. Als u een vlucht moet annuleren, dan moet u zelf de terugbetaling van de luchthaventaksen vragen aan de maatschappij want deze zijn niet gedekt door de verzekering ‘Reisannulatie en -onderbreking’.
  2. Dien een schadedossier in met de vereiste stavingsdocumenten.

Wat moet ik doen als het op internet gekochte goed, dat volledig betaald werd met mijn Golden kredietkaart, niet geleverd wordt of bij levering beschadigd is?

  1. Wanneer het goed niet wordt geleverd of beschadigd geleverd wordt, neemt u eerst contact op met de verkoper en probeert u tot een minnelijke schikking te komen, zoals een vervanging of terugbetaling.
  2. Als er geen oplossing wordt gevonden, dient u een schadedossier in bij de verzekeraar. De schadebeheerder onderhandelt vervolgens met de verkoper om tot een bevredigende oplossing te komen:

Als er binnen de 90 dagen geen oplossing wordt gevonden, betaalt de verzekeraar, bij niet-conforme levering:

  1. als de koper het verzekerd goed mag terugsturen naar de verkoper:
    1. de kosten voor terugzending indien de verkoper deze niet op zich wil nemen EN
    2. de aankoopwaarde, exclusief de initiële verzendkosten door de verkoper aangerekend
  2. als de verkoper de terugzending van het verzekerd goed niet aanvaardt:
    1. de aankoopwaarde van het goed, exclusief de initiële verzendkosten van de verkoper. De verzekeraar kan vragen om het verzekerd goed naar hem te sturen. De verzendkosten hiervoor zijn wel ten laste van de verzekeraar.